Kategorier
Resor

Skön vecka i charmiga Ile Rousse

Vi kände att vi behövde byta miljö och komma iväg till någon mysig liten plats – jag valde Korsikas lilla stad Ille Rousse – på norra delen av vackra ön Korsika!
Korsika är verkligen en paradisö: med fina vita stränder, omgivna av höga berg!
…Pga sjukskäl mm har vi ej längre samma ork och möjligheter att ta oss runt med bil (som vi oftast tidigare gjort på resor), så jag väljer numera mer lätt-tillgängliga o promenadvänliga platser!

Vi har ju varit här i Ille Rousse tidigare – då vi tillsammans med dotterns familj firade min jämna födelsedag! Då bodde vi på Napoleon Bonapartes hotell OCH fick det allra bästa rummet på slottshotellet – det ENDA med balkong och havsutsikt! (jag började faktiskt även denna gång att söka på det hotellet för att få samma rum – men det var ej möjligt att boka det, trots högre kostnad!!??
) Korsika – skönhetens ö!

MEN den allra bästa resan på denna sköna ö var dock när vi hyrde bil och fick uppleva några av Korsikas allra vackraste delar.Korsikas guldkorn!

VÅRT HOTELL!

Men är tacksam att jag denna gång hittade detta underbara hotell
Perla Rossa! Detta 4-stjärniga hotell låg mitt i gamla stan – med gångavstånd både till stranden, restaurangerna, cafeerna och butikerna.
Översta bilden tog jag från vår fantastiska balkong/terass – dit vi beställde upp frukost varje dag så vi kunde njuta av denna makalöst vackra utsikt varje dag!
Fotot nedan visar utsikten från vår terass mot 2:a hållet! (alltid ny stor båt där i hamnen, när man tittade ut på morgonen)

ATT GÖRA I DENNA TREVLIGA
LILLA STAD!

1. Vandra

Staden med omgivningar är perfekt att promenera/vandra i!
För dem som älskar att vandra i skön natur finns det många vandringsleder i närheten. Vi såg även många som gick eller cyklade på gågatan Promenade de la Marinella, synlig nedanför vår terass, foto nedan..

Det finns många vackra vandringsleder i närheten, den längsta härifrån är a 11.9 km och då vandrar du från Ile-Rousse till Sant’Ambroggio.
En annan vacker vandringsled – som betecknas som ”lagom” går igenom Bonifatu-skogen. Man korsar då Figarellafloden på 2 olika ställen och kan då förstås bada – om man känner för det!

(Men i vårt fall passade det ej denna gång, vi fick istället njuta av sköna kortare promenader!)

Nedanstående FOTON:
Fyren Pietra är ett annat härligt mål att promenera till – Följ vägen från staden utmed båthamnen.
Denna korta promenad gick jag själv en dag, och kunde njuta av vackra stenformationer och ljuvligt havsvatten!

Fyren ligger i en brant serpentinbacke – med en bedårande utsikt över stad och hav. Denna gång gick jag ej ända dit upp.
TIPS: Men jag läste att numera finns flera restauranger där, ….det verkar ju härligt att slå sig ned där och njuta av fyrens vackra miljö!

Om man ej orkar gå…..
TIPS: Man kan även ta det lilla bilbåttåget från torget upp till toppen tur o retur. (7EUR f vuxna och 3EUR för barn).

Naturligtvis kan man även här ägna sig åt att sola och bada vid denna härliga sandstrand! (Är själv ej mycket för att sola längre, men några härliga dopp blev det förstås – när man väl var i var det svårt att gå upp från det ljuvliga vattnet……..)

Fotot nedan: Så här folktomt kunde det vara en dag med lite mer moln…...

2. Vindsurfa, paddla,
bergsklättra mm

Från vår terass kunde vi studera många typer av ”vattenaktiviteter” som ungdomarna ägnade sig å. Det verkade finnas möjligheter att testa och lära sig allt om detta här! OCH skulle de yngre vilja prova att snorkla (9 och 7 år) är detta en perfekt strand (långgrunt, mjuk, vit sandbotten och kristallklart vatten)

3. Mysigt att bara strosa runt här…!

Jag älskar ju att gå runt i sådana här mysiga gränder! Och naturligtvis fanns även i denna äldsta del flera klädesaffärer, boutiquer, hantverk, ett stort torg där de alltid spelade boule, en marknad mm.

Fotot nedan: Vår fina gata, bodde lite längre ned på denna gata! Rådhuset till höger!

4. Vi åt mycket god mat här – och jättesmarriga bakelser!

Eftersom vi bodde mitt i gamla stan hade vi närheten till massor av olika typer av restauranger, cafeer, barer etc.
Vi var på flera olika restauranger, men en som jag verkligen vill rekommendera är l’Escale, som faktiskt låg vägg i vägg med vårt boende! (Menyn nedan dessvärre från annan restaurang.)
De flesta här njuter nog av deras olika rätter med musslor! Men eftersom vi ej är några större skaldjursfantaster (förutom krabba, kräftor, räkor, pilgrimsmusslor, scampi) blev det annan mat.
Men åt supergod scampipasta i currysås t ex.
Blir man ändå – trots att man är här! – sugen på pizza så var vi på den pizzeria som receptionen rekommenderade ”CHEZ ANAIS” – folk stod i kö för att komma in här! FÖRBOKA bord överallt i denna stad!

6. Ta tåget till staden Calvi

Vi har aldrig tidigare varit i staden Calvi (mest pga att det är så kuperat där) Så att vi denna gång skulle ta tåget dit hade jag planerat!
Härligt att från tågfönstret njuta av den vackra utsikten utmed kusten!

Tåget åkte förbi många läckra badorter, ständigt med utsikt mot höga berg och dalar! (det gick även att gå av vid flera av dessa orter).
Fotot nedan tog jag med mobilen, vid ett hastigt stopp! (Calvi syns längst bort, på den utskjutande klippan högt ovanför staden)

Vi blev återigen påminda om hur unik och vacker denna paradisö är; med sina vidsträckta vita stränder, pittoreska byar, omgivna av 20 bergstoppar (som är högre än 2.000 meter)!

Väl i Calvi hamnade vi direkt vid de vackert belägna cafeerna/barerna
vid Calvis häftiga och lyxiga båthamn! Där satt massor med folk och njöt av värmen och utsikten mot bergen! Vi var törstiga, så det blev ett glas av deras supergoda öl – Pietra! (kastanjeöl)

WOW! såklart jag blev fototokig i denna oerhört vackra miljö med dessa fantastiska berg som bakgrund!

Ja Calvi kändes onekligen mer lyxigt – stora lyxyachter, läckra restauranger, nattklubbar och en del ”finare” märkesaffärer!

På fotot nedan syns hur högt beläget gamla staden är. Och allra högst där uppe ligger det gamla citadellet från 1400-talet!
——————————————-
(Tyvärr har vi ej längre sådan ork i benen att vi kunde gå dit upp, dessutom TAPPADE jag min KAMERA på stengolvet där i gamla stan, så efter hamnen mest mobilfoton!)

7. Slutomdöme

L´lle Rousse är en välkomnande, anspråkslös och mycket trevlig o mysig småstad med vackert läge intill havet! Här känns livet lugnare, och lättare att njuta av! Vi trivdes väldigt bra i denna lilla stad – även platt och ”gåvänlig” för oss gamlingar……
Calvi är en oerhört vacker stad, men kanske passar ännu bättre för dem som gillar lite mer lyx och flärd! Förutom den läckra hamnen m det perfekta läget med bergen som bakgrund, hittar du här häftiga nattclubar, superlyxiga yachter, flotta restauranger, märkesbutiker etc.

Av desires

Om mig!
Älskar att resa och haft förmånen att få uppleva 42 länder!
Hemsidan (desires.se) startade jag 2009!
Med många foton och resetips hoppas jag kunna inspirera andra till att ge sig ut i världen och få härliga reseupplevelser!

2 svar på ”Skön vecka i charmiga Ile Rousse”